måndag 25 maj 2009

Det var bättre förr...i Melodifestivalen!


Det var bättre förr, anser ju en del. Jag håller sällan med, men när det gäller Melodifestivalen var det definitivt bättre förr. Med ”förr” menar jag den gamla goda tiden före 1999, då man hade en orkester. När orkestern försvann förvandlades det hela till en karaoketävling. I år fick man lov att använda förinspelade körer, så det är säkert bara en tidsfråga innan playback blir tillåtet.
Det var bättre förr!
Jag föredrar även det gamla röstningssystemet, med en expertjury i varje land. Eftersom juryn inte fick se bidragen, utan bara höra dem, så röstade man på den bästa låten. Numera är det enbart framförandet som räknas. Eller så röstar man helt enkelt på sin favoritartist och med telefonröstningen kan man rösta femtio gånger per person. I den svenska Melodifestivalen går man garanterat vidare om man har varit med i ”Idol” eller något av de andra program som massproducerar strömlinjeformade artistbroilers utan personlighet. Det var bättre förr!
Hur var det nu förr, i Melodifestivalen?

Om vi går tillbaka till den mediala stenåldern så ägnade man sig åt en hel del lustiga formexperiment. 1960-63 ville man betona att det är låten som tävlar och inte artisten. Sålunda framfördes varje låt i två olika versioner, av två olika artister. Den ena fick sjunga till en liten orkester och den andra till en stor. Segrarmelodin 1961, April April sjöngs av Siw Malmkvist (ackompanjerad av Underhållningsorkestern) samt av Gunnar Wiklund (kompad av Göte Wilhelmsons kvartett). För att sedan göra det hela ännu mer förvirrande beslutade man att låten sedan i Eurovision Song Contest skulle framföras av Lill-Babs!

Det var andra gången som stackars Siwan blev snuvad. Hon vann även den allra första svenska Melodifestivalen 1959, men då skickade man den äldre och mer erfarna Brita Borg till ESC. Lite tröst fick dock Siw Malmkvist 1960, då hon fick sjunga Alla andra får varann i ESC, trots att låten i Melodifestivalen hade framförts av Östen Warnerbring och Inger Berggren. Skulle man kunna tänka sig detta system idag, när artisten projiceras mycket mer i media än låten som han/hon sjunger? Vi kan leka med tanken att nästa år vinner låten Hej, kom och hjälp mig! som framförs av Kicki Danielsson (till liten orkester) och av Shirley Clamp (till stor orkester) och till ESC skickar vi Jerry Williams!

Extra rolig måste Melodifestivalen ha varit 1963, för då fick man höra hela tolv låtar framföras två gånger. Det låter som en aningen seg föreställning, vilket kanske förklarar att detta var sista gången som den modellen användes. Den tråkigaste Melodifestivalen någonsin lär ha varit årgång 1965. Då tävlade 6 st låtar, som samtliga framfördes av operasångaren Ingvar Wixell, så det där med opera i Melodifestivalen är inget nytt. Med tanke på vilket pekoral som segrade, Annorstädes vals, så undrar man hur de andra låtarna lät. Tyvärr lär denna kalkonfestival inte finnas bevarad. Den är med största sannolikhet raderad, likt de allra flesta Melodifestivaler före 1974. Tala om kulturskandal!


© Per Arne Edvardsson, 2009

1 kommentar:

Majsan sa...

Jag började bojkotta melidifestivalen för så längesedan att någon sa till mig för några år sedan, när man talade om omröstningar, andra chansen etc och jag sa: VAD?? Vad är det?" Svaret blev att "Så har det varit i många år nu... "

Jag läste för några år sedan att man tog in brittiska artister för att tävla för Sverige.. en ung svensk man hittade på ett språk och sjöng på det.. Nej, jag slutade nog titta när det började bli tillåtet att sjunga på utrikiska för Sverige.. Jag trodde att Svenska artister (eller artister boende i Sverige) skulle företräda Sverige på svenska.. Så tycks det inte vara längre..