torsdag 3 december 2009

Det lönar sig att klaga!


Det finns vissa yrkeskårer som är hatade av de flesta . Personligen har jag ingenting emot lapplisor (eftersom jag inte har någon bil), men jag tycker desto sämre om telefonsäljare. Alltså inte personer som säljer telefoner, utan personer som säljer saker via telefon. Eftersom jag är registrerad hos NIX-registret så slipper jag de flesta, men reglerna säger att företag som man är kund hos, eller har varit kund hos, får lov att ringa till en. Sålunda råkade jag ut för en ohängd slyngel som ringde å ComHems vägnar. Här följer det klagobrev som jag sedan författade och skickade till ComHem:

”Jag blev ikväll ca kl 20:40 uppringd av en säljare som sade sig representera ComHem. Han försökte få mig att teckna ett utökat abonnemang innehållande diverse filmkanaler etc. Jag sa upprepade gånger att jag inte var intresserad. Han fortsatte att rabbla upp allt som ingick i paketet och jag sa då, vänligt men bestämt:
"Det är ingen idé att du tjatar, för jag är INTE intresserad! Tack!"
Varpå han svarar, och jag citerar ordagrant:
"Jävla idiot!"
Varpå han kopplar ner samtalet, utan att säga "Hej".

Jag accepterar INTE att bli tilltalad på det sättet och kräver härmed en officiell ursäkt från ComHem, samt att ni genast ger den unge säljaren en kraftig reprimand.
För att återfå förtroendet för ComHem så vill jag dessutom ha någon form av kompensation för kränkningen.

Vänliga hälsningar
Per Arne Edvardsson”


ComHem är tydligen rädda om sitt rykte, för redan nästa dag fick jag följande svar:

”Hej och tack för ditt e-postmeddelande!
Vi ber verkligen om ursäkt för det bemötande du har fått, detta är inget som är förenligt med våra värderingar.

Kan tyvärr inte se vem personen är du har haft kontakt med.

Lägger på så att du får se alla Canal+ filmkanalerna under perioden den 5/12-8/12 gratis.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice
Marlene Kihlström ”


Summan av kardemumman är alltså att det lönar sig att klaga. En annan gång när det varken gick att betala med VISA-kortet eller ta ut pengar från bankomaten p.g.a. datorhaveri hos Nordea fick jag hela 500 kr i kompensation, efter att ha författat ett välformulerat klagobrev, så klaga mera!


© Per Arne Edvardsson, 2009

3 kommentarer:

Anonym sa...

När jag är på humör brukar jag inleda långa samtal med försäljarna mest för att kolla om dom vet vad dom säljer. Oftast så känner dom sig befriade när jag vänligt men bestämt tackar nej.

Majsan sa...

Klaga skall man alltid göra när det är befogat.

Lapsang sa...

Att vara telefonsäljare måste vara ett av världens värsta jobb. Det finns ju knappast någon som blir glad när de ringer.