lördag 29 januari 2011

Andras bloggar

Jag roar mig ibland med att surfa runt mellan olika bloggar, på det stora nätet. Det som slår en är att många skriver om väldigt privata saker. En del skriver om sina sjukdomar och en del skriver om sitt sexliv. Så finns det ju också de där unga kvinnliga bloggarna som bara skriver om alla kläder, skor och väskor de köper och var de köper dem. Fullständigt ointressant läsning för mig, men kanske jätteintressant för 16-åriga modefixerade tjejer? Ett tag följde jag en blogg i den stilen, av ren fascination. Den unga bloggerskan i fråga hade nästan uteslutande foton på sig själv. Ibland ensam, men ofta i sällskap med någon kompis som såg likadan ut. De stod med varsin drink i handen, på någon av Stockholms innekrogar. Texterna var ungefär lika spännande. ”Vi började kvällen på Den-och-den-baren gick sedan till Den-och-den-baren och slutade på Spy Bar, där vi var tills de stängde”. Spännande, eller hur? Detta varvades med bilder på henne i helfigur med bildtexter i stil med: ”Linne från H&M, byxor från Boutique Bla-bla-bla och skor från Myrorna”. Jag undrar vem som läser den bloggen. Jag gissar att det kan vara tjejer som är aningen yngre, 14-15 år, bor på landet eller i någon småstad och drömmer om att få gå på inneställena i Stockholm. Den teorin stärks när man läser alla bloggkommentarerna. Jag vill inte på något sätt se ner på den typen av bloggar, för de har tusentals läsare bland unga tjejer och fyller uppenbarligen en funktion. Stureplan och Spy Bar är vår tids sagoslott och fantasiplatser.

Annars finns det många intressanta och gripande bloggar, av personer som vågar öppna sig och skriva om sina allra innersta känslor och tankar. Den typen av bloggar fyller en viktig funktion, genom att de kan hjälpa andra som befinner sig i liknande situationer. Själv försöker jag dock undvika att skriva om för privata saker här. Inte för att jag är en speciellt hemlighetsfull person. De som vill veta något om mina innersta tankar och känslor behöver bara lyssna på mina låtar. Där berättar jag det mesta om mig själv, men ofta på ett implicit sätt som kräver att man känner mig väl för att knäcka alla koder. Här, i min blogg, skulle jag aldrig skriva om mina kärlekssorger eller andra tillkortakommanden. Här skriver jag hellre om mer allmänna saker som intresserar mig. De som vill fläka ut sitt privatliv på nätet får gärna göra det, men jag avstår.

© Per Arne Edvardsson, 2011

Inga kommentarer: