söndag 12 april 2009

Internet som mötesplats



Jag var relativt sen med att skaffa ett internetabonnemang, vilket delvis beror på att jag var sen med att skaffa dator, vilket i sin tur berodde på att jag hade lite datorfobi och en massa förutfattade meningar om människor som hängde på nätet. När jag till sist, våren 2001, skaffade internet hemma så var det främst för att använda nätet som uppslagsbok. Internet är ju såväl världens största uppslagsbok som världens största soptunna. Jag har alltid haft en enorm vetgirighet och nyfikenhet och tanken att ha tillgång till en i princip obegränsad databas av fakta lockade mig.

Något som jag däremot aldrig kunde ha anat var internets sociala funktion.
Det började med att en kompis tipsade mig om Lunarstorm. Jag blev medlem där 30 augusti 2001 och det kanske är en överdrift att säga att det förändrade mitt liv, men det är ett faktum att jag via Lunarstorm har fått vänner för livet (ni vet vilka ni är). Eftersom personerna som jag syftar på bor i Stockholm och Uppsala så kan jag konstatera att jag med största sannolikhet aldrig hade lärt känna dem utan internet. Dessa vänner har jag även träffat IRL ett antal gånger, så det handlar inte bara om ytligt nätprat. Sedan hamnade jag på andra communities, såsom Helgon.net och Facebook, men Lunarstorm var början på allt.

Via internet har jag även hittat 2-3 flickvänner och en del andra personer i Göteborg som har blivit goda vänner, så internet har en stor social betydelse. Inte bara för mig, utan för miljoner andra människor. Det borde talas mer om detta!

© Per Arne Edvardsson, 2009

1 kommentar:

Majsan sa...

Mitt första möte med internet var år 2000 när jag satt på det som då hette Gymnasiemacken för att läsa in vissa gymnasiebetyg. Äldste sonen, då 10 år hade ledigt skolan och var med mig. Han visade mig internet och altavista som sökmotor (idag använder jag google)

Så läste jag massor i media om Lunarstorm, ett ungdomstillhåll.. Som den ansvarsfulle moder jag var, och är.. så tog jag en titt på den där sidan för att se vad det var.. 30 nov 2001 var mitt första besök där... När jag visste vad det vad, fick mina barn ansluta sig.

Också jag har via just Lunarstorm funnit en hel del nya vänner och några av mina närmaste vänner fann jag där och trots geografiska stora skillnader ibland, har vi ändå lyckats träffas irl..och hörs av regelbundet via nät eller telefon.

En dag hoppas jag ju självklart också få träffa Dig :) Dricka en kopp te, gå på bio kanske..