fredag 5 augusti 2011

Möwenpicks svärd

Inom filosofin finns begreppet Occams rakkniv. Vad det innebär kan vi återkomma till någon annan gång, för nu tänkte jag prata om Möwenpicks svärd.

Jag lider ju av Möwenpicks syndrom (se tidigare inlägg). Ett av de positiva symptomen är att man har lätt för att tänka utanför ramarna och hitta på kreativa lösningar. Ikväll insåg jag plötsligt att övervåningen i min frys påminde om isberget som fick Titanic att gå till botten. Egentligen borde jag frosta av frysen, men jag har såväl glass som diverse matvaror i frysen och vi befinner oss i rötmånaden. Sålunda valde jag istället att försöka få bort större delen av isberget på annan väg. Först knackade jag försiktigt med en liten hammare, men insåg snart att jag behövde lite kraftigare verktyg. Något verktyg som var långsmalt och lite vasst. Plötsligt insåg jag att jag hade ett sådant verktyg. Jag har ett svärd som min farfar som var sjöman köpte någonstans ute i världen för längesedan. Jag tror inte att det är värdefullt, utan snarare att betrakta som en souvenir. Detta svärd visade sig vara helt perfekt som ishackningsverktyg. På fotot kan ni se is-snöhögen som jag lyckades hacka loss.

© Per Arne Edvardsson, 2011

Inga kommentarer: