söndag 16 november 2008

Fördoms-TV, som omväxling till förnedrings-TV

Det har ju redan talats en hel del om SVT:s nya satsning Halal-TV och kritiken har inte varit nådig, så jag antar att jag slår in öppna dörrar när jag kritiserar programmet, men det bjuder jag på.
Min främsta kritik mot programmet är att det snarare förstärker svenskars fördomar mot muslimska kvinnor än tvärtom. Bara ett sådant faktum att de har valt tre programledare som samtliga bär huvudduk är en detalj som jag reagerar på. Som en extra ”krydda” tillhör två av programledarna den lilla procent av svenska muslimska kvinnor som inte tar män i hand.
Jag har arbetat inom skolans värld i femton års tid och har träffat minst ett hundratal muslimska kvinnor. Främst från Iran, Irak och Somalia. Av dessa hundratalet muslimska kvinnor bosatta i Sverige bar uppskattningsvis högst 5% huvudduk. Hur många av dessa kvinnor vägrade då att ta mig, som är man, i hand? Svaret är 0!

Jag avstår medvetet från att blanda mig i debatten om handskakandet, utan konstaterar bara att jag personligen aldrig har mött en muslimsk kvinna som vägrat skaka hand med mig.
Nu kanske någon säger att min privata undersökning är ovetenskaplig och det må så vara, men min bestämda uppfattning är att en kvinna som bär huvudduk och vägrar ta män i handen inte på något sätt är representativ för muslimska kvinnor i Sverige. Lika lite som Åsa Waldau i Knutby är representativ för kristna kvinnor i Sverige.
Om SVT med Halal-TV vill öka förståelsen för Islam i allmänhet och muslimska kvinnor i synnerhet, så borde man först och främst ha valt programledare som är representativa för svenska muslimska kvinnor. En av dem kunde ha burit huvudduk och vägrat ta män i handen, men åtminstone en av dem borde vara en sekulariserad muslim, eftersom de utgör en relativt stor grupp av alla muslimer i Sverige. Den tredje programledaren kunde då vara en troende muslimsk kvinna, som dock inte bär huvudduk och inte har något emot att ta män i handen.
Min ovetenskapliga gissning är att 75% av alla muslimska kvinnor i Sverige mest skulle känna igen sig i den sistnämnda programledaren.

Sammanfattningsvis är alltså min tes att Halal-TV är ett utmärkt program att titta på om man vill ha alla sina fördomar om muslimska kvinnor bekräftade och det var väl knappast så SVT tänkte när de kom på programidén?

© Per Arne Edvardsson, 2008

2 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer.. Jag reagerade också på detta program stärker fördomarna, tyvärr.. Dessutom visar det ju också att man inte är konsekvent i sin tro (en av kvinnorna hälsade med handskakning på mannen) vilket kan göra oss som inte är vidare insatta, förvirrade; "Vad gäller och vad gäller inte" (fast å andra sidan; kristendomen är inte heller konsekvent)

I debatten efteråt hörde jag någon som sa: "Man måste ju kunna visa varandra hänsyn" Ja.. men vem skulle man visa hänsyn: Den som ville ta i hand eller den som inte ville.. Inte lätt..

Hade vi sådana här diskussioner på 60/70-talet när vi mötte våra inflyttade samhällsmedborgare? Inte vad jag minns... Vad har hänt?

Lapsang sa...

En annan aspekt är ju att de tre muslimska tjejerna saknar journalistutbildning, som Stina Lundberg Dabrowski påpekade. Det gör också att inslagen och intervjuerna är taffligt gjorda.