måndag 10 november 2008

Ännu mer om Möwenpicks syndrom


Det har uttryckts önskemål om att få ännu mer information om Möwenpicks syndrom (se tidigare inlägg), så här följer lite mer fakta.
Ett av de mest typiska Möwenpickdragen är att man aldrig gör något idag som kan skjutas upp till morgondagen. Varför städa idag när man kan städa imorgon, eller i övermorgon, eller nästa vecka…? Ikväll överraskade jag dock mig själv med att göra klart en hemtenta som inte ska vara inlämnad förrän i övermorgon. Men det var ett undantag.Det är värre när man ska göra jobbigare saker, som att skriva brev till myndigheter och dylikt. Sådant skjuter man upp tills det är för sent och sedan skjuter man upp det lite till.

När man har Möwenpicks syndrom så lever man i nuet. Det är oftast en bra egenskap. Man oroar sig inte för framtiden. Fast ibland kan det ju vara nyttigt att oroa sig lite för framtiden, eller åtminstone att vara lite förutseende. En närstående person kallade mig ”struts”, eftersom jag gärna stoppar ner huvudet i sanden och låtsas som ingenting. Nu bör det dock tilläggas att den delen av strutsars beteende lär vara en gammal myt.

Annars är vi Möwenpickare väldigt organiserade och kontrollerade. Vi äter på bestämda tider och blir griniga om vi inte får dricka te kl 20:00 på kvällen.

© Per Arne Edvardsson, 2008

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir mer och mer övertygad om att jag har en släng av Möwenpicks syndrom.. :)

Lapsang sa...

Det kanske är dags att starta en patientförening snart:
"Vi med Möwenpicks syndrom"?