söndag 5 oktober 2008

Enerverande trailer

"Malin har Alicia, Joni har Silas och Pernilla har sin Camilla!"

Är det någon mer än jag som är olidligt trött på den trailern? Det är förståeligt att SVT vill göra förhandsreklam för sina påkostade program, men måste de köra SAMMA trailer sju gånger varje kväll??? Det blir inte lite tjatigt. Fast det kanske är mitt eget fel, eftersom jag nästan alltid har TV:n på när jag är hemma.

Då tittar jag hellre på deras ”reklamfilmer” om att man ska betala TV-licensen. De är faktiskt ganska kul. Inte minst när den skräckslagna bibliotekarien blir utsatt för kören som sjunger:
"TACK KATARINA, FÖR ATT DU HAR BETALAT DIN TV-AVGIFT…!!!"
Den känns även bra eftersom man känner att man får ett tack för att man alltid betalar den där eländiga räkningen från Radiotjänst, som känns lika jobbig varje gång. Nu är den på över 500 kr! Det är mycket pengar för en student som får 7492 kr att leva på varje månad av snälla CSN och har en hyra som äter upp nästan halva den summan. Jag vill dock inte klaga på TV-avgiften eftersom jag är en STOR anhängare av public service. Jag ska återkomma till det ämnet i en framtida blogg, så nu har ni något att se fram emot.

Jag nämnde nyligen att jag var på Bokmässan och tittade på mitt favoritradioprogram Spanarna. I det programmet pratade man just om trailers och Jessica Gedin lade fram teorin att SVT gör sådana för att de skulle vilja ha reklamfilmer. Kanske det stämmer? Trailern för Singelmammor är i så fall lyckad, för den bankas in i skallen lika effektivt som:
”Livet har sina goda stunder!”

© Per Arne Edvardsson, 2008

Inga kommentarer: