onsdag 22 oktober 2008

Förnedrings-TV i dansbandstakt

Jag tittade i lördags på SVT:s stora satsning Dansbandskampen.
En egenhet som jag har är att jag är fascinerad av saker som är obegripliga för mig och dansbandsvärlden är totalt obegriplig för mig. Kanske för att den har sin största utbredning i den del av landet Sverige där man spelar bandy och ägnar sig åt älgjakt. Vi talar alltså om den s.k. landsbygden. Jag är ju en storstadsmänniska, på gott och ont. Det är bäst att tillägga att jag absolut inte ser ner på landsbygden eller dess befolkning. Jag bara konstaterar att livsstilen är annorlunda mot i storstaden.

Jag ska inte här diskutera dansbandsmusikens kvaliteter, utan tänkte nöja mig med att recensera Dansbandskampen. Det första man undrar är hur de valde ut vilka band som skulle vara med. Genom valet av tävlande dödade de nämligen den eventuella spänning som kunde ha funnits i tävlingsmomentet. Av fem band skulle ett slås ut efter första omgången och i nästa omgång skulle två bli utslagna, så två band gick vidare till nästa vecka. Jag som har ytterst begränsade kunskaper om dansbandsgenren, men mycket goda kunskaper om musik i allmänhet och rock och pop i synnerhet, kunde genast konstatera att två band höll professionell klass, två var duktiga amatörer och ett var ett rent nybörjarband. Med andra ord var det ingen konst att redan efter första omgången gissa vilka två band som skulle stå som segrare på slutet.

Jag tyckte riktigt synd om nybörjarbandet som blev utslagna i första omgången, men samtidigt kan man undra hur folk kan sakna självkritik så till den grad att de uppträder i TV, på bästa sändningstid, med tre halvtaskiga amatörmusiker och en sångerska som sjunger skärande falskt. Tala om att begå harakiri i direktsändning! Det är en sak med alla kändiskåta falsksångare i mobbningsprogrammet Idol, som själva har anmält sig och där en del av själva programidén går ut på att hånskratta åt personer utan självinsikt, men om jag har förstått det rätt så har deltagarna i Dansbandskampen på något sätt kvalificerat sig för att få vara med. Då borde någon ansvarsfull redaktionsmedlem ha stoppat dem och sagt att de inte håller måttet. För inte är det väl så att ärevördiga SVT, som jag alltid har haft ett stort förtroende för, medvetet går in för att vara lika lågt stående som TV4?

© Per Arne Edvardsson, 2008

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så, nu har jag läst en sida inlägg (från kändisspaning och hit, eller tvärtom om man ska vara noga). Det håller! Riktigt kul läsning.

Anonym sa...

Hehe, ja... Vad ska man säga? Var det inte stv som startade förnedringstvvågen med robinson en gång i tiden? De kan de också. Och de hotar med snigel på ögat om man inte betalar för 'fri' tv :s. Fast numer sjunger de för den som betalar. Mycket roligare faktiskt :).