söndag 15 februari 2009

"Let's dance" - farligare än Formel 1?

Jag har aldrig tittat på ”Let’s dance”. Det är inget som jag säger för att vara snobbigt kulturell, utan det är faktiskt sant. Förklaringen är mycket enkel. För det första har jag alltid varit komplett ointresserad av alla typer av dans (möjligtvis undantaget den form som herrarna Fred Astaires och Gene Kelly ägnade sig åt) och för det andra är jag extra ointresserad av dans utförd av nybörjare. För det tredje är jag fullkomligt allergisk mot TV4. En kanal som hyllar ytlighet, mänsklig förnedring, underhållning utan substans samt dessutom våldför sig på de få kvalitetsprogram de visar genom att hacka sönder dem med reklam.

Men anledningen till att jag nu berör detta program (som jag inte har sett) är alla dessa löpsedlar. Det verkar vara fullkomligt livsfarligt att deltaga i ”Let’s dance”. I den här omgången har vi haft: en hjärnblödning, en hjärtinfarkt och nu senast en avsliten hälsena.
Att tävla i ”Let’s dance” verkar vara en riktig högriskaffär, fullt i klass med att tävla i Fälttävlan på häst (som enligt statistiken är världens farligaste sport) och betydligt farligare än att köra Formel 1 (där ingen har förolyckats sedan 1994 och ingen har blivit allvarligt skadad på flera år).
Nej, tacka vet jag ”På spåret” i SVT! Det är ett program där man hyllar kvaliteter som intelligens, allmänbildning och slutledningsförmåga och den enda kroppsliga skada som inträffat genom åren var förra året när programledaren Ingvar Oldsberg råkade dänga skallen i scenografin, så blodvite uppstod.

© Per Arne Edvardsson, 2009

Inga kommentarer: