lördag 28 februari 2009

Vasaloppet på soffan

Imorgon är det dags för årets Vasalopp. Denna gamla äktsvenska tävling som har körts varje år sedan 1922, med undantag för ett fåtal år då det blivit inställt p.g.a. snöbrist.


När det gäller Vasaloppet så har jag min årliga ritual. Jag sätter klockan på 7:20, stapplar gäspandes till badrummet och stoppar in kontaktlinserna, hämtar täcket och kudden och lägger mig på soffan framför TV:n, lagom för att få höra Sven "Plex" Petterssons klassiska: "Go'morron, go'morron!". Så ligger jag där och tittar på alla som kämpar fram genom snö, svett och snor. När de kommer till Mångsbodarna brukar min mage kurra, så då går jag till köket och fixar frukost. En stor kanna te som ofta räcker ända fram till Mora.

Jag skulle aldrig komma på tanken att själv åka 9 mil på skidor, men det är fascinerande att se bortåt 15 000 andra människor göra det, helt frivilligt. Fast jag har lekt med tanken att anmäla mig, starta i Vasaloppet och kliva av spåret i Smågan, den första kontrollen. Dit är det 12 km och jag tror att jag skulle orka åka ungefär så långt utan träning. Det skulle onekligen vara en intressant upplevelse att befinna sig i den gigantiska skaran av 15 000 skidåkare som startar samtidigt. Fast det kanske skulle vara läskigt? Och jag vet att det är jobbigt att åka 12 km på skidor...
Nej, Vasaloppet ska nog avnjutas på soffan.

© Per Arne Edvardsson, 2009

Inga kommentarer: