fredag 26 september 2008

Att titta på radio - rapport från Bokmässan


Idag besökte jag den årliga Bok och Biblioteksmässan. Det har jag gjort varje år sedan början av 90-talet. De senaste åren har jag haft som tradition att titta på mitt favoritradioprogram Spanarna, som varje år sänder direkt från Bokmässan. Visst är det originellt att titta på ett radioprogram? Det gör man inte var dag precis.

Den som vill höra vad de pratade om idag kan lyssna här:http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?ProgramID=516

En av de roligaste sakerna med Bokmässan är att spana efter kändisar. Här följer en lista över de kändisar jag såg idag, i bokstavsordning:
Majgull Axelsson,
Fredrik Belfrage,
Thomas Di Leva (iförd blå klänning med guldbroderier på),
Göran Everdahl (Spanarna),
Täppas Fogelberg,
Jessica Gedin (Spanarna),
Jonas Hallberg (Spanarna, se foto),
Dick Harrison (historiker),
Åsa Larsson (deckarförfattare),
David Lega (f.d. handikappidrottare),
Mark Levengood,
Lars Ohly (partiledare, V),
Nyamko Sabuni (integrationsminister),
Ingvar Storm (programledare, Spanarna),
Mia Törnblom (föreläsare),
Hanna Zetterberg (Ronja Rövardotter, f.d. riksdagsledamot, numera författare),
Lasse Åberg.

Säkert har jag glömt någon, för det kryllar av kända ansikten där. Nu är det ju säkrast att tillägga, för att inte riskera min kulturella image, att jag inte enbart går på Bokmässan för att spana efter kändisar. Naturligtvis går jag främst dit för att plöja igenom det gigantiska utbudet av böcker och intressanta författare som berättar om olika ting. Jag lyckades hålla mig i skinnet och handlade endast för 120 kr. Det blev en historisk bok av Peter Englund och en pophistorisk dito av Hans Sidén.

Jag hade på mig min stegräknare och det visade sig att jag sammanlagt gick ca 7000 steg. Fast då var promenaden dit och hem inräknad. Jag bor ca. 1000 steg från Svenska Mässan, för den som är intresserad.

© Per Arne Edvardsson, 2008

2 kommentarer:

Anonym sa...

Då har jag fått mig en tur på bokmässan,jag också.. :)

Anonym sa...

Måste det vara så djuuupt, vad hände med Måndagsbörsen?? *Apropå mannen på bilden vars namn jag kommer vakna och minnas skrikande klockan fyra inatt..*