måndag 29 september 2008

Ordbruk och bokstavsskötsel




Det är snart tio år sedan det hela började. Mer eller mindre av en slump hittade jag en liten annons i Göteborgs-Posten om en skrivarklubb som sökte nya medlemmar. Jag anmälde mitt intresse och fann en löst sammansatt grupp av 4-5 personer i åldrarna 40-60 år. Jag var själv lite över 30, så jag tycket väl först att de var lite åldersstigna, men det var jättekul att skriva i grupp. Efter ett tag började jag dock känna en viss irritation över att vi inte kom någonstans och att de saknades struktur.

För att en klubb ska fungera så krävs det att någon håller i trådarna. Annars faller gruppen snart sönder, vilket skulle bevisas. Efter två möten då ingen mer än jag dök upp sammankallade jag ett krismöte, där jag föreslog att vi skulle välja en ordförande samt söka efter nya medlemmar. Naturligtvis valde de mig till ordförande. Jag föreslog även att klubben borde ha ett namn, för det är en viktig grundsten i en klubb. Utan ett namn blir det aldrig någon struktur. Ingen hade något namnförslag, så jag föreslog ”Ordbrukarna”, vilket klubbades igenom.
Efter två affischkampanjer hade vi fått ihop en kärntrupp, som skulle komma att utgöra kärnan i Ordbrukarna i flera år. Samtidigt hade medlemmarna i den ursprungliga gruppen fallit ifrån, så bara jag var kvar. De klarade tydligen inte av att bli organiserade.

Vi träffas en kväll varannan vecka, gör skrivövningar och diskuterar allt från religion och politik till sex och musik. Varje höst släpper vi en antologi, med bidrag från medlemmarna samt en del inbjudna utomstående skribenter och poeter. I samband med att antologin kommer ut arrangerar vi varje höst ett releaseparty, med uppläsningar, poesi och musik.

Vi tar gärna emot nya medlemmar, ifall någon som läser detta skulle bli sugen. Alla skrivsugna över 18 år, boendes i Göteborg med omnejd, är välkomna att höra av sig till mig.
Titta gärna på vår hemsida!


© Per Arne Edvardsson, 2008

Inga kommentarer: