torsdag 25 september 2008

Möwenpick diskar

På allmän begäran ska jag berätta lite mer om Möwenpicks syndrom.
För en Möwenpickare finns inget värre än att diska, så alla med Möwenpicks syndrom äger naturligtvis en diskmaskin. Vad är det då som är så hemskt med att diska för hand?
Jo: för det första är det tråkigt, för det andra är det meningslöst eftersom man ändå måste göra om det igen nästa dag. Det är tråkigt att städa också, men om man gör en storstädning så håller det ju sig i en vecka eller två innan man behöver städa på nytt. Disken är däremot en evighetssysselsättning som det inte finns något slut på. Därför är diskmaskinen oumbärlig. Dessutom ska vi inte sticka under stolen med att vi Möwenpickare har lite anlag för bacillskräck. Handdiskat porslin, glas och bestick må se rena ut, men de fullkomligt kryllar av bacillusker. Ytterligare ett argument för att man bara måste ha en diskmaskin.

Härom dagen tog maskindiskmedlet slut och jag begav mig till min lokala ICA-butik för att köpa nytt. Till min stora chock var ”Skona” i pulverform slut. De hade det endast i form av tabletter. Om man lägger en sådan tablett i min lilla bänkdiskmaskin så blir det en överdos av diskmedel, så man måste i så fall dela på alla tabletter, vilket är såväl besvärligt som jobbigt. De är stenhårda, så man får såga itu dem med ett lämpligt verktyg. Det handlar alltså om ett projekt som på den gamla tiden då vi inte var så politiskt korrekta brukade benämnas ”Ett negerjobb”. Naturligtvis hade de ”Finish” i pulverform, men det vägrar jag köpa eftersom det är dubbelt så dyrt som ”Skona”och inte ett dugg bättre.

Sålunda stod jag därhemma med en stor disk och inget maskindiskmedel. En vanlig människa hade nog i det läget valt att diska för hand, men det gör man ju inte om man har Möwenpicks syndrom. Vi Möwenpickare är duktiga på kreativa lösningar, så jag gjorde som jag gjort tidigare i samma läge; jag hällde tvättmedel i facket avsett för maskindiskmedel. Diskresultatet blir precis lika bra som med maskindiskmedel, minus en liten bieffekt. Disken doftar nämligen parfym när man använt tvättmedel, men den doften sköljer man bort genom att köra en extra sköljning med vatten i maskinen. Där fick ni alltså ett litet husmorstips på köpet!


© Per Arne Edvardsson, 2008

3 kommentarer:

Anonym sa...

HAHA!! Alla sätt är bra utom de mindre bra.. Själv tycker jag om att diska.. avkopplande.. mentalt befriande.. Skulle inte komma på tanken att köpa diskmaskin..

Anonym sa...

Fasen, jag har en VURM för husmorstips, samlar på böcker om det, både nya och gamla!!

Lapsang sa...

Jag har många fler husmorstips på lager. Eller "husfarstips" kanske det heter, när man är man?