tisdag 25 november 2008

Faktum

Idag när jag var och handlade såg jag honom igen, Faktum-försäljaren. ”Faktum” är alltså de hemlösas tidning i Göteborg och det är en jättebra idé att de hemlösa får sälja denna tidning för 40 kr och får själva behålla hälften av pengarna. Det är bara det att de ger en så dåligt samvete, för man känner att man borde köpa deras tidning.

Problemet är det att min ekonomi inte tillåter att jag köper något som jag inte vill ha för 40 kr. Som student lever man på (eller ofta under) marginalen, så man kan bara inte köpa en tidning bara för att göra en god gärning.Faktum-försäljarna står alltid strategiskt placerade precis vid dörren till ICA, så man kan inte gå en omväg för att slippa dem.
Varje gång jag handlar möter han min blick och säger:
- Faktum! Köp de hemlösas tidning!
Jag vill vara skrika:
- Det skulle jag gärna göra, men i så fall riskerar jag att bli hemlös själv!!!

© Per Arne Edvardsson, 2008

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar säga att man kan dela med sig av sitt överflöd.. men har man inget.. så har man inte..

Ofta i december, i alla fall när barnen var små och jag var hemmamamma på heltid, ringde ofta olika organisationer på dörren/telefonen och ville ha pengar för att skänka till fattiga barn.. Vänligt sa jag att "Den dagen jag kan försörja mina egna barn först, så skall jag hjälpa andra.. men inte nu"

En man, som ringde på dörren och sålde rosor till förmån för "fattiga barn i mitt hemland" gapade och skrek på mig, menade att jag var snål och elak.. "ALLA" mina grannar hade minsann köpt, inte bara EN utan FLERA rosor... " Jag undrar just vart de pengarna skulle gå... men jag stängde dörren.. arg för att han inte kunde ta ett nej från en fattig mamma som inte ville att mina barn skulle svälta en dag för att andra barn skulle få..

martinho sa...

Köp tidningen så ofta du har råd för att du _vill_ ha den. Den är förbannat läsvärd (tycker i alla fall jag).

Lapsang sa...

"Faktum" är säkert läsvärd, men jag måste prioritera att köpa mat till mig själv. När jag tvingas avstå från tidningar som jag VILL ha, såsom "Hockey", "Musikermagasinet" och "PC för alla" så kan jag inte köpa en tidning som jag inte ens vet om jag vill ha.