lördag 26 september 2009

Kultur och hälsa


Jag är en sådan där kultursnubbe, som gillar allt det där som Göran Hägglund inte begriper sig på. För er som inte hänger med i kulturdebatten, så har alltså KD:s partiledare skrivit ett debattinlägg där han spyr galla över all ”konstig konst” som ”vanligt folk” inte begriper sig på. Men det var inte den pseudodebatten som jag skulle prata om här och nu.

Jag skulle prata om den pågående Bokmässan. Ni som eventuellt följer min blogg minns kanske att jag förra året räknade upp alla kändisar som jag såg på förra årets bokmässa, så det tänker jag inte göra i år. Jag tänkte istället vara extremt självcentrerad och prata om min hälsa. Jag lider inte av någon allvarlig sjukdom; varken Svininfluensan eller Digerdöden, utan en vanlig banal förkylning. Jag orkade, trots detta, promenera omkring på Bokmässan igår, i ett par timmar, men blev ännu sjukare efter den kraftansträngningen.

Den andra kulturella höjdpunkten i Göteborg är Filmfestivalen, i början av året. I år drabbades jag då av den värsta influensa jag har haft. Det tog tre veckor innan jag var helt återställd. Eftersom den bröt ut i början av Filmfestivalen förstörde denna sjukdom större delen av den kulturella höjdpunkten.

Idag slog det mig att det kanske inte är en slump att jag i år blev sjuk under såväl Filmfestivalen som Bokmässan. Kan det vara så att jag helt enkelt har blivit allergisk mot kultur? I så fall undrar jag om det finns någon bra medicin mot kulturallergi. Kanske man ska ansöka om medlemskap i Kristdemokraterna?

© Per Arne Edvardsson, 2009

Inga kommentarer: