tisdag 15 juni 2010

Lunarstorm, vila i frid

Lunarstorm ska läggas ner. Denna sorgliga nyhet nådde oss nyligen. Det var på Lunarstorm som mitt sociala sajberliv började, på hösten 2001. I början av samma år hade jag äntligen skaffat en Internetuppkoppling, långt efter de flesta andra. Anledningen till att jag ville ha tillgång till internet hemma var att jag alltid har varit obotligt vetgirig och faktatörstande. Internet är ju världens största uppslagsbok, men tyvärr även världens största soptunna.
En dimension av internet som jag, ärligt talat, inte hade haft en tanke på var den sociala biten. Jag visste inte då vad en ”community” var för något. Den enda sociala verksamheten jag kände till på nätet var den tidens chattande, som kändes ganska poänglöst. Det var, som jag såg det, bara en vidareutveckling av telefonfenomenet Heta linjen, som många ungdomar slösade bort sin fritid på en gång i tiden. Alltså bara meningslöst dösnack.

Så hände det sig att en kompis tipsade mig om Lunarstorm. Det som fick mig att testa sajten var nog främst förhoppningen om att hitta tjejer den vägen. Det skulle visa sig att jag ganska snart fann en handfull personer där som har blivit vänner för livet. Ni vet vilka ni är! Dessa fina människor bor ca 50 mil från mig, så med 90 procents säkerhet skulle vi aldrig ha träffats utan internet. Att det var just Lunarstorm som förde oss samman var väl mest beroende på att det var den totalt dominerande communityn i Sverige fram tills den stora kolossen Facebook trampade ihjäl den och alla mindre mötesplatser på nätet.

Fram tills härom året fanns det ännu liv i Lunarstorm, men sakta rann livet ur sajten. Medlemsantalet sjönk dramatiskt, nästan över en natt. Man hade varit van vid att det kunde vara 86 743 medlemmar online, men plötsligt hade den siffran sjunkit ner till tresiffriga tal.

Sålunda kom det inte helt oväntat att Lunarstorm snart ska få somna in. Icke desto mindre känns det vemodigt. Jag kommer att sakna de trampande fötterna, den snurrande flaskan, den rundnätte mascoten Bjarne och hela den orangea atmosfären.
Vila i frid, Lunarstorm.

© Per Arne Edvardsson, 2010

3 kommentarer:

Siverth sa...

Även jag upptäckte i veckan att Lunar skall stängas av, jag har väl inte varit så aktiv där jag heller de senaste åren men har velat ha min profil krvar. En gång för snart tio år sen intraffade det osannorlika jag kollade hur många som var inloggade, man gör ju det av slentrian, och döm om min förvåning, det var bara en inloggad =)

Lapsang sa...

Det hände mig en gång också, men då berodde det på att de hade haft ett fel på servern så sajten hade legat nere. Jag råkade vara den förste som loggade in när den kom igång igen.

Majsan sa...

Visst är det sorgligt.. Om inte annat har Lunarstorm ett affektionsvärde, då de flesta ändå ses på Facebook nu mer. Även jag började min bana där.. "Alla" pratade om det, det skrevs i dagstidningarna.. så jag loggade in för att se vad det var, innan mina då relativt små barn, fick syn på det. Jag ville ha lite koll på vad barnen eventuellt skulle kunna hitta på internet. På Lunarstorm fann jag fler av mina idag allra närmaste vänner, härliga medmänniskor jag också haft förmånen att träffa i verkliga livet.