fredag 2 januari 2009

Passiv rökning, genom läsning

Jag köpte nyligen på Tradera ishockeylegenden Sven Tumbas memoarer. Jag kommer snart att berätta mer om honom, i min serie om svenska folkhemsidoler, men nu tänkte jag berätta om själva boken. Inte dess innehåll, utan dess lukt. Eller rättare sagt: dess stank.

När jag öppnade boken fick jag genast en smärre hostattack, eftersom den är fullkomligt impregnerad i tobaksrök. Jag överdriver inte när jag säger att jag känner att det skaver i halsen efter att jag har läst ett kapitel. Böcker har en förmåga att dra åt sig dylik giftig rök. Jag har ett antal böcker sedan tidigare, vilka jag köpte för en symbolisk summa av min kusin, efter att hennes far (min ingifte morbror) hade avlidit. Detta var tio år sedan och böckerna luktar ännu. Frågan är om tobaksröken någonsin kommer att gå ur dem. Jag undrar om man kan bli passiv rökare och drabbas av KOL genom att läsa böcker som tidigare tillhört storrökare?

© Per Arne Edvardsson, 2008

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte den värsta stanken gå ur böckerna om Du lägger dem på vädring på balkongen, om Du har en sådan? Det brukar fungera på kläder i alla fall.. fast när jag varit hos rökare som röker inne, tvättar jag numer kläderna omedelbart när jag anländer egna hemmet igen samt tar en stund i duschen... :)
P.S Jag tror risken för KOL är relativt liten för denna formen av passivt rökande...

Lapsang sa...

Jag har tyvärr ingen balkong, men det är nog ändå svårt att vädra en bok. Då skulle man behöva riva ut sidorna och hänga upp dem på en tvättlina.

Anonym sa...

Äckligt! Man får nog fråga säljaren om boken är inrökt innan man lägger ett bud...

Du har inga rökringar du kan hänga den på vädring i? Nej, förlåt, den var dålig! Kanske du kan skaka ur den utomhus ifall det är gamla sporer av olika ämnen i den som du hostar av? Eller vad kan det vara egentligen?

Lapsang sa...

Kanske man kan testa att lägga boken i frysen i ett par timmar? Vissa dofter kan försvinna i låg temperatur, fast risken är väl att boken blir blöt och förstörd så.

Siverth sa...

Rölukt och mögellukt kan man ta bort ur bilar genom att ha ett öppet kärl med ättika i den, Du kanske skulle prova att ställa boken öppen i någon tät låda och ha en skål med ättika i den. Aktas för stötar