söndag 11 januari 2009

Låt eller lås?

När man skriver i Word så får man ibland goda skratt. Det är ju som bekant så att det ibland blir ett rött streck under ett ord. Många tror att det betyder att ordet är felstavat, men det betyder bara att ordet inte finns i Words ordlista. Hur den ordlistan ser ut har jag ofta funderat över. Senast ikväll drabbades jag av ett smärre skrattanfall. Jag arbetade med en hemtenta i ämnet Musikvetenskap. Jag skrev ordet "kärlekslåt" och då gjorde Words rättstavningsprogram ett rött streck och föreslog "kärlekslås". Vad är det för något? Ett kyskhetsbälte...?




Annars blir det alltid ett rött streck om man skriver ett runt ord eller en svordom, fast jag har naturligtvis lagt till dylika glosor i min ordlista sedan länge. Det blev ganska komiskt när jag skrev ordet ”jävlig” och Word gjorde ett rött streck och föreslog ”jävig”. Visserligen kan det vara jävligt om någon är jävig, men det är ju inte riktigt samma sak. Det faktum att ordet ”jävig” finns med i ordlistan men inte det betydligt vanligare ordet ”jävlig” är ganska intressant. Min personliga teori är att det beror på att ett amerikanskt företag ligger bakom programvaran och vi vet ju hur skenheliga amerikaner är. Om någon säger ”fuck” i ett amerikanskt TV-program så trycker en tekniker på en knapp så det säger ”BEEEEP!”
Nu kanske någon menar att ”jävlig” ska stavas med ett D först och att det därför blev ett rött streck, men det blir samma om man väljer stavningen ”djävlig”.
Word är skapat av goda vita kristna amerikaner som inte vill veta av att man åkallar Djävulen!


© Per Arne Edvardsson, 2009

Inga kommentarer: