onsdag 27 januari 2010

Gillar detta

En av de mer löjliga funktionerna på Facebook är knappen som det står ”Gilla” på. Det absurda är att människor som annars verkar vara intelligenta inte alls förstår hur bisarrt det kan bli om de klickar på den knappen utan att tänka sig för. Jag har sett folk som länkar till en artikel om en brutal våldtäkt och under länken står det ”7 personer gillar detta”. Som vän av ordning undrar jag då vad de egentligen gillar. Är det sju personer som gillar att en stackars kvinna har blivit våldtagen? Jag bara frågar!? Förhoppningsvis menar de att de gillar att någon länkar till artikeln, men även då blir det besynnerligt. Menar de i så fall att de gillar att läsa om våldtäkter, eller vad menar de egentligen?

Inte fullt lika bisarrt, utan egentligen bara fånigt, blir det i vissa andra sammanhang. En av mina Facebookvänner skrev att han åt en viss sorts glass och genast var det 3-4 personer som gillade det. Varför då? Äger de fabriken som tillverkar glassen, eller affären där han köpte den? Visst kan man unna sina vänner att få äta god glass och jag kan t.o.m. sträcka mig till att vara glad för hans skull, för att han får äta god glass, men skulle aldrig klicka på ”Gilla” för det.

Riktigt absurt blir det när någon skriver något i stil med:
”Blev påkörd av en spårvagn idag och ligger i gipsvagga” och under står det:
”11 personer gillar detta”. Gilla-knappen har tydligen blivit en sorts sätt att visa sympati. Hur ska man annars tolka det? Kanske det är typiskt för vår tid att man bara klickar på ”Gilla” istället för att skriva något som kräver lite energi och engagemang?


© Per Arne Edvardsson, 2010

Inga kommentarer: