söndag 28 september 2008

Tankesmedjan Intresseklubben


Det svenska språket berikas ständigt med nya ord. Ett ord som just nu sprider sig över landet i en lika hög fart som Digerdöden spred sig på 1300-talet är ordet ”tankesmedja”. Det är nog högst två år sedan som jag första gången hörde ordet. Jag kan fortfarande inte säga med säkerhet vad en tankesmedja egentligen är för något. Det är inget företag, ingen förening, ingen sekt. Det närmaste begrepp som kanske fungerar är ”intresseklubb”. I min ungdom brukade vi alltid säga, när någon sa något totalt ointressant: ”Intresseklubben antecknar!” eller ”Det skriver vi upp i Intresseboken!”. Nåja; en tankesmedja är något slag intresseklubb där ett antal personer (oftast av manligt kön) som känner sig lite viktigare och finare än andra, träffas och bestämmer vad de tycker i olika frågor och sedan ägnar de sig åt lobbying, vilket är ett annat fint ord som betyder ”lura politiker att fatta beslut som vi vill att de ska fatta”.

Allt det där är tämligen obegripligt för mig. Nästan lika obegripligt som de där ordenssällskapen Odd Fellow, Frimurarna och Rotary. De där som har dödskallar i källaren, har hemliga initiationsriter och ännu hemligare handslag. Det var ju sådant som man höll på med när man var 11 år. Jag och några kompisar hade en hemlig klubb som hette PMF. Ursprungligen stod förkortningen för Proffsmördarnas förening, men snart försvann den betydelsen och PMF blev ett slags varumärke som kunde stå för vad som helst. När man är 11 år är det helt normalt att ha en hemlig klubb, med hemliga lösenord och hemliga hälsningsritualer. När man däremot är 50-60 år och håller på med sånt, då vill jag bara skrika:
”Bli vuxen, för farao!!!”

Detta gäller såväl tankesmedjor som ordenssällskap. Någon annan gång kanske jag ska berätta vad jag anser om människor som är med i olika religiösa samfund och sekter, men då kanske man riskerar att få en dödsdom av någon religiös ledare. Eller så blir man nekad inresetillstånd i USA, vad man nu ska dit och göra. FRA har väl redan arkiverat mina suspekta bloggar och eftersom jag är en gammal vapenvägrare så lär jag stå i något SÄPO-register också.
Men, nu kom jag visst från ämnet. Det var ju tankesmedjor jag funderade över. Den som kan ge mig en lättförståelig förklaring av vad en tankesmedja är för något vinner ett signerat exemplar av min senaste CD.

© Per Arne Edvardsson, 2008

2 kommentarer:

.. sa...

Tankesmedja ÄR väl en intressesammanslutning och jag tror bestämt att dom sysslar med lobbying! Timbro har väl hållt på med att försöka måla världen blå iaf sedan början av 80-talet.

Lapsang sa...

Kanske de sjunger: "Jag ska måla världen blå, lilla mamma!"