fredag 6 februari 2009

Det är bättre nu!

Jag har alltid hatat när folk säger att det var bättre förr. Det är bättre nu!
Naturligtvis fanns det vissa saker som var bättre förr, men i det stora hela är min livsfilosofi att det hela tiden blir bättre.

Jag nämnde i en tidigare blogg den praktiska självscanningsapparaturen som de har i den jättestora ICA-butiken där jag ofta handlar. Tack vare detta tekniska framsteg går det utmärkt att handla även på fredagseftermiddagen, vilket var otänkbart förr (om man inte ville stå i en oändlig kassakö).

En annan utmärkt förbättring har på senare år ägt rum på Systembolaget.
För inte så många år sedan fick man ta en kölapp och vänta och vänta på sin tur. Av någon anledning blev jag alltid nervös när det äntligen blev min tur, så jag stammade fram namnet på vinet jag skulle köpa och tänkte att jag säkert skulle bli nekad köp för att jag verkade påverkad (vilket dock aldrig hände). Ett normalt besök på Systembolaget förr tog alltid minst tjugo minuter, även om man bara skulle ha en flaska. Sedan självbetjäningen infördes sparar man oändligt med tid.
Idag var jag först på ICA och handlade och gick sedan till Systembolaget och köpte lite Königsmosel. För några år sedan hade en dylik expedition en fredagseftermiddag tagit minst en timme. Nu tog det en kvart att handla på ICA och fem minuter att handla på Systemet, så visst är det bättre nu?

© Per Arne Edvardsson, 2009

1 kommentar:

Anonym sa...

Att stå i kö kan ha sin charm.. Ibland har jag valt en lång kö just för att betrakta människorna i den samt höra deras gnäll om varför "ALLA MÅSTE handla precis just då... " Att tjuvlyssna på sina medmänniskor är verkligen spännande..

Att slippa stå i kö på bolaget är ju en bra förbättring.. att kunna gå runt och titta lite i stället för att börja be om råd och hjälp och tips i kassan och fördröja kön för de som vet vad de vill...

Men som Du säger.. vissa saker var bättre förr.. andra är bättre nu.. :)