lördag 19 maj 2012

Bra TV?

Mitt förra inlägg handlade om ishockey och nu blir det lite mer sport. Nu ska ni inte vara oroade för att detta håller på att förvandlas till en sportblogg, utan jag lovar att fortsätta att skriva om alla möjliga och omöjliga ämnen här. Till saken:

Jag zappade runt idag, mellan TV-kanalerna, och hamnade på sändningen från EM i orientering. Det är svårt att tänka sig en mindre TV-mässig sport. Man stirrar på en skog, så dyker plötslig någon upp, som stannar till, tittar på kartan, springer tre meter, stämplar och försvinner in i skogen igen. Det fick mig att tänka på ett gammalt klipp som de visade en gång i Skavlan. Det var från VM på skidor 1966. En lagom diffus svartvit bild visade några snötäckta granar och man kunde ana ett skidspår i bakgrunden. Så sa kommentatorn:
"- Martinsen må komme snart!" efter någon minut, då absolut ingenting har hänt i bild säger bisittaren: "- Om en halv minutt må Martinsen komme!" så händer ingenting och sedan svischar en grå skuggfigur förbi kameran.
"- Det var Martinsen!"

Idag följer jag med glädje längdskidåkning, som tack vara moderna TV-produktioner är en oerhört TV-mässig sport. Det kommer nog däremot orientering aldrig att bli.
© Per Arne Edvardsson, 2012

Inga kommentarer: