onsdag 2 september 2015

Dejta en präst på TV?

Mark Levengood leder just nu en programserie på SVT om präster (och en pastor) som alla är singlar och söker en partner.

Jag har nog varit på fler blinddejter i mitt liv än de flesta andra, men jag skulle aldrig någonsin ha ställt upp på att gå på dejt med ett TV-team närvarande. Det är tillräckligt nervöst ändå och framförallt känns det som något som är så privat att man inte vill att ens släkt och vänner ska se det.

Fast det är onekligen en intressant vinkel att utgå från singelpräster. Jag skulle tro att präster ofta inte har helt lätt att hitta någon. Det är ju inte direkt vilket yrke som helst, utan minst lika mycket en livsstil. Jag antar att man som prästfru/prästman tvingas uthärda kyrkkaffe med en massa gamla tanter varje söndag och bara det känns som en stor prövning. En präst har, som jag har förstått det, mer eller mindre dygnet-runt-jour och kan knappast ta semester när som helst. Lönen lär vara tämligen medioker och man är mer socialarbetare än predikare. Dessutom är prästen alltid en lokalkändis, som har alla ögon på sig. Nej, det finns nog yrkeskategorier som är lättare att vara gift med.

http://www.svt.se/tro-hopp-och-karlek/mark-levengood-ska-hjalpa-tre-praster-och-en-pastor-att-hitta-karleken-i-tro-hopp-och-karlek
© Per Arne Edvardsson, 2015

Inga kommentarer: