torsdag 2 oktober 2008

Vad har Poseidon med Göteborg att göra?


Jag vet inte om eventuella läsare har följt med i Pinocchio-debatten i Borås, men den är intressant ur många aspekter. Det vanligaste uttalandet från statymotståndarna har varit:
”- Vad har Pinocchio med Borås att göra?”
Det är ett uttalande som enbart vittnar om en total okunskap om vad offentlig konst handlar om. Varenda stad har statyer eller andra typer av offentlig konst som inte har någonting med orten i fråga att göra. För att ta några exempel:
Vad har Poseidon med Göteborg att göra?
Vad har Europa och Tjuren med Halmstad att göra?
Vad har den där gigantiska fallosen i glas vid Sergels Torg med Stockholm att göra?
Och framför allt: Vad har Eiffeltornet med Paris att göra?

Den sistnämnda frågan är obegriplig för de flesta idag, eftersom Eiffeltornet sedan länge är den självklara symbolen för Paris. När tornet byggdes 1889 var det dock totalt annorlunda. Tidningarna var fulla av upprörda insändare över detta förfärliga torn av järnbalkar som hade förstört deras älskade Paris. Om hundra år (eller förmodligen tidigare än så) kommer säkert Pinocchiostatyn att vara den självklara symbolen för Borås. När Milles Poseidon vid Götaplatsen i Göteborg avtäcktes 1931 så skapade även den en livlig debatt. För det första ansågs det osmakligt och obscent med en 7 meter hög naken man vid avslutningen av stadens paradgata Kungsportsavenyn. Dessutom dök naturligtvis den klassiska frågan om vad den grekiske guden Poseidon hade med Göteborg att göra. Idag är Poseidon en lika självklar symbol för Göteborg som Eiffeltornet är för Paris.

En sak som jag har svårt att förstå är den absurda upprördhet hos vissa personer, som nästan bara visar sig när det handlar om offentlig konst. Det verkar vara en intressant psykologisk mekanism som träder i kraft, som har att göra med att vissa personer inte klarar av att någon tränger sig in i det offentliga utrymmet och placerar ett konstverk där. Jag tycker personligen att det är bra att inte alla offentliga utsmyckningar och statyer har en tydlig anknytning till orten där de placeras, för om så vore fallet skulle vi enbart ha haft statyer av den kung som grundat staden, lokala celebriteter och dylikt. Vi skulle garanterat inte ha haft en staty av Poseidon i Göteborg!


© Per Arne Edvardsson, 2008

8 kommentarer:

Anonym sa...

Konst skall ju provocera och väcka känslor och tankar, då har konsten nått sitt syfte. *L*
Dessutom såg jag Pinocciostatyn i somras och efter att ha läst om Boråsstormen blev jag ju jättebesviken för att han inte var hög som ett tiovåningshus, eller stod mitt i city.. En pyttestaty blev han, jämfört med känslorna han rört upp. Gôtt!

Har letat bekräftande länkar på nåt jag glömt var jag hittade det, på att Milles dessutom fick förminska Poseidons penis efter folkstorm, men hämnades med att göra fisken lik en snopp ur en viss vinkel.
Kan det vara sant?? :-D Jättekul isf, allt med snoppar och andra provokationer är JÄTTEKUL..

Lapsang sa...

Min mormor, som avled för tre år sedan vid 92 års ålder, mindes Poesidondebatten och enligt henne var det en känd skådespelare från Stadsteatern som stod modell. Huruvida hans organ behövde förminskas känner jag däremot inte till.

Anonym sa...

Dessutom, måste lägga in en skön länk till Gerillaljus Chitachonga:
http://gerillaljus.se/#home

Ljustekniker/ljusnördar som "överfaller" offentliga kassa ljussättningar, utan att skada och arrangerar ljussättningar mer konstnärligt.
Tycker det är jättekul, precis som min bror, född 62.. SÅNT gillar VI!

Lapsang sa...

Rolig idé! Apropå ljussättning så blev jag lite upprörd när de målade om Scandinavium silvergrå, för att kunna ljussätta i olika färger. Jag älskade den fula 70-talsorangea färgen som fanns där förut. Den färgen var ju sjäva symbolen för 70-talet, som jag minns det. Vi hade heltäckningsmattor i smutsorange och en fåtölj i samma färg, när jag växte upp.

Anonym sa...

Instämmer till fullo! Kunde inte sagt det bättre själv. ;)

Även jag blev upprörd när upptäckten av Scandinaviums nya färgsättning.. Scandinavium skall ju bara vara orange! Vad skulle hända hos folket om Poseidon plötsligt målades BLÅ?

Förresten... är inte gamla OBS! i Kärra blå numer? *letar i minnet* Jag minns tidigt 70-tal när vi som bodde i Hjällbo kunde följa DET bygget från "ängen" nedanför Skolspåret, där jag växte upp... Gigantiskt! .... och fuloranget :D

Lapsang sa...

Jo, det heter "Coop" numera. Jag är sällan i de krokarna, men senast jag såg kåken var den blå. Jag är så gammal att jag minns att den hette "EPA Stormarknad", sedan "BRA", "BRA och Wessels" och sist "B&W". Eller blandar jag ihop den med gamla "Domus Stormarknad" som ligger i närheten? Hisingen är en vit fläck på kartan för mig.

Anonym sa...

Du blandar ihop det med gamla EPA/Bra/B&W/o.s.v på Backaplan.. :) Där var vi alltid och storhandlade.. när det inte blev Hemköp i Gamlestan..

Lapsang sa...

Jag tror att både gamla "Obs" ochg gamla "B&W" är blå och heter "Coop" numera. Men, jag är sällan i de trakterna.