fredag 17 oktober 2008

Storebror ICA ser dig!

Idag damp det månatliga bladet från ICA ner i brevlådan, med den där bonuschecken på 25 kr som alltid känns så välkommen. Jag hajade dock till när jag såg de tillhörande rabatterbjudandena. Storebror ICA har nämligen sett vilka varor jag brukar köpa och givit mig rabatt på några av dessa. Detta fick mig att känna ett visst obehag, men likt förbaskat utnyttjade jag erbjudandet idag och fick 20% rabatt på min Onaka.
När jag sedan läste Göteborgs-Posten så såg jag att de hade uppmärksammat samma integritetsintrång:http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=452156

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till detta. Det är onekligen ett integritetsintrång att mina matinköp registreras, men samtidigt kan det ju vara trevligt att få rabatt på varor man ofta köper. Fast…man kan ju undra vilka slutsatser det går att dra om mig, med utgångspunkt av de varor som jag personligen får rabatterat pris på. Här kommer hela listan:
Marmelad (Den Gamle Fabrik)
Onaka
Matris (ICA)
Maskindisk (Skona)
Fryst tårta (Almondy)
ICA: s Wokmix
Strimlad rökt skinka
Potatissallad (Rydbergs)
ICA: s morötter

De enda av dessa varor som jag köper ganska ofta är Onaka, maskindisk och morötter. De övriga köper jag någon gång ibland och Almondys tårtor köper jag en gång om året (när jag fyller år).

Vad säger du, käre Medborgare och ICA-kund:
Hur skrämmande är detta egentligen?

© Per Arne Edvardsson, 2008

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte glad i att man sammanställer det jag handlar.. Å andra sidan fanns det med något i det jag "ofta handlar" en vara jag köpt EN gång för jag vet inte hur längesedan.... medan det jag BRUKAR köpa ofta, INTE var med.. Håhåjaja..

Anonym sa...

Ja, jag kanske är för korkad för att bli orolig...så länge bara mina matvaror blir registerade och inte något mer privat, så är det väl sak samma? Men det var ju lite intressant och storebror kopplongen var ju relevant :)

Lapsang sa...

Det är faran med det digitala samhället. Vi kan kartläggas in i minsta detalj. ICA-kortet talar om vad vi äter och mobiltelefonen talar om var vi befinner oss. Med de nya elektroniska månadskorten vi har i Göteborg så vet Storebror också vart vi reser.

.. sa...

Brukar mest handla med reda pengar på gameldags vis. Allt har för å nackdelar.. Men jag hade känt mig illa berörd på något vis.
Mer att läsa:
http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=196345

http://scriptorium.se/josh/2008/10/22/det-myckna-registrerandet/